Vil du helt af med din stress? Så pas især på disse to faser, del 2

Når energien vender tilbage

I sidste uge skrev jeg om de faser, man typisk går igennem på rejsen fra et stressfyldt til et stressfrit liv med energi og overskud. Du fik også tegningen fra min nyeste bog Kuren mod stress , der illustrerer de forskellige faser (du får den lige her nedenfor igen).

Stressens 4 faser

Der er især to faser, der er vigtige at være opmærksom på – fase to (hvis du ikke læste med i sidste uge kan du læse om den her) og fase fire.

Fase fire er slutfasen. På tegningen svarer fasen til der, hvor den lille mand endelig gør sig fri af stress-skyen om sit hoved og bevæger sig frisk fremad mod fornyet overskud og energi.

Det er et skønt sted at være. Når man først har mærket stressens drænende dyne og haft hovedet skjult i en tåget sky – måske endda en sky med både mørke, håbløshed og fortvivlelse – findes der intet bedre end at bryde ud og pludselig mærke sin gode gamle energi og lethed vende tilbage.

Så hvad er problemet?

Som udgangspunkt er der ikke noget problem. Alt er godt, og man bevæger sig i den rigtige retning.

MEN

I denne fase kan man meget let komme i en situation, hvor det er selve den nyvundne energi, der bliver et problem. Der sker nemlig ofte det, at man bliver så begejstret for endelig at mærke energi igen, at man på stedet går ud og fyrer det hele af.

Ikke på sig selv. Ikke på familien. Men på arbejdet.

Nu er der selvfølgelig ikke noget galt med at bruge energi på jobbet igen. Det kan være en rigtig rar følelse at kunne gøre det, og man vil typisk være ventet (måske med længsel) af sine kolleger. Og måske netop derfor kommer man til at give alt, hvad man har i sig, nu hvor man endelig kan.

Resultatet er, at når arbejdsdagen er slut, så er energien brugt op. Og da de færreste går direkte hjem i seng om eftermiddagen, er det et problem. For typisk er der en familie, der også kræver noget energi. For slet ikke at snakke om den energi, der skal bruges på at blive ved med at genopbygge sig selv.

De fleste af os vil forsøge også at imødekomme disse energikrav (i hvert fald familiens), og for at kunne gøre det må vi strække os og finde ressourcer, vi reelt ikke har. Energikontoen, hvor der endelig var blevet skabt et lille plus, går nu lynhurtigt i minus igen og faren for at ryge ind i en ond cirkel, hvor stressen lurer lige rundt om hjørnet, er stor.

Det er derfor en rigtig god grundregel altid at gå hjem fra arbejde MED energi.
På den måde sikrer man, at der også er energi til hele den del af livet, der ikke vedrører arbejde.

Er man på vej tilbage i job efter en stress sygemelding er ovenstående ekstra vigtigt, da energien måske nok er der – men overskuddet er stadig kun ganske lille.

Hvis du er i fase fire lige nu og dermed godt på vej tilbage til den gode hverdag fyldt med overskud og energi (eller kender en, der er) så håber jeg, at du vil tage ovenstående budskab med.

Det handler om at bevæge sig fremad hver dag i små trin og hele tiden give plads til at mærke efter, hvordan det står til med energibeholdningen. På den måde genopbygger du støt og roligt din energi og skaber et overskud, der gør at du kan give mere og mere både på jobbet og derhjemme uden at gå i minus.

Tager du derimod store trin og bruger alt, hvad du har, risikerer du desværre at ryge direkte tilbage til stress. Alene tanken om dette, tænker jeg vil være nok til at begynde at sætte fokus på din energi og huske at dosere den jævnt ud over hele din dag.

kh
Lisbeth

Ps.: Du kan også læse meget mere om stressens faser, og om hvordan du håndterer dem i bogen Kuren mod stress. Her får du blandt andet en guide til, hvordan du starter igen efter en sygemelding på en måde, der gradvist giver dig mere og mere energi.

Udgivet i Energi, Kuren mod Stress, Stress, Stresshåndtering

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*

FÅ EN GRATIS

MEDITATION + GUIDE

til øjeblikkeligt at reducere dit stressniveau

Og følg nyhedsbrevet med konkrete værktøjer, tilbud, nyheder og brugbar viden om stresshåndtering




Bliv Stressmaster

Vil du lære dig selv og andre at slippe stress - for altid? Så kom med på Stressmaster Uddannelsen og bliv certificeret stresscoach.
Læs om uddannelsen her

Stressmaster Uddannelsen, Certificeret stresscoach uddannelse i Vejle med stresscoach Lisbeth Fruensgaard

Kuren mod Stress

5 måneders onlineforløb for dig, der længes efter at komme stressen til livs en gang for alle.
Læs om forløbet her

Kuren mod stress, stresshåndtering med stresscoach Lisbeth Fruensgaard, onlineforløb mod stress

Kategorier

FÅ EN GRATIS MEDITATION + GUIDE der øjeblikkeligt reducerer dit stressniveau

(Og følg nyhedsbrevet med konkrete værktøjer, tilbud, nyheder og brugbar viden om stresshåndtering)
Nul SPAM. Kun brugbar og værdifuld viden fra mig til dig.