10 gode råd mod vintertræthed

Lisbeth FruensgaardDen såkaldte vinterdepression eller vintertræthed er en tilstand af træthed og tristhed. Hvor det i almindelige depressioner ofte er tristheden, der fylder mest, består vinterdepressionen først og fremmest af træthed og manglende energi. Men alt efter vores genetiske sammensætning kan vinterens mørke også gøre os nedtrykte og triste.

Måske kender du vintertrætheden? Jeg gør.

Generelt kræver det en ekstraordinær indsats at holde energien høj i denne tid. Jeg har derfor samlet 10 gode råd til dig, som jeg selv bruger til at komme godt igennem den mørke tid. For som altid, er der meget vi selv kan gøre.

Prøv nedenstående og mærk hvordan fristelsen til at krybe i vinterhi langsomt forsvinder og erstattes af ny energi.

10 gode råd mod vintertræthed

1. Kom ud i lyset
Udnyt det lys, der trods alt er, og sørg for at komme ud. Hver dag. Også når det regner (ja, ellers kom du ikke meget ud), blæser eller sner. Find det varme tøj frem og gå ud og mærk vinteren.

2. Dyrk motion
Det råd har du givet vis hørt før. Men det er ikke til at komme uden om. Motion øger niveauet af de hormoner, der får os til at føle tilfredshed og lykke – kroppens egne lykkepiller, som jeg plejer at kalde dem. Løb i både sne. slud og regn har fået mig godt igennem mange vintre.

3. Spis det, der giver dig energi
Vi er alle forskellige, og det er forskelligt hvilke madvarer, der giver os mest energi. Mærk efter, hvad der giver dig god, langvarig energi og fyld så på i store mængder.

4. Gå tidligt i seng
Når vi nu ikke kan gå i helt vinterhi (hvilket kun de færrestes hverdag tillader), kan vi i stedet gå tidligt i seng og sørge for at få ekstra meget hvile. Hvis du føler dig ramt af vintermørket, vil din krop elske dig for at gå i seng senest kl. 22.00. Og som en ekstra bonus vil den længere søvn gøre dig mere skarp og effektiv i løbet af den kommende arbejdsdag.

5. Anskaf en lyslampe
Forskning viser, at lysterapi har stor effekt på vintertræthed. Så måske er det nu, du skal anskaffe en lysterapi-lampe? Der findes mange forskellige muligheder. Se f.eks. her

6. Væk dine sanser
Vores sanser kan godt gå lidt i dvale om vinteren – bl.a. fordi naturen også er i dvale og dermed ikke automatisk vækker vores sanser. Men du kan hurtigt vække dem selv. En af de metoder jeg selv holder mest af er madlavning. Og her tænker jeg ikke på den hurtige 20 minutters biks sammen ret. Hvis du virkelig vil vække dine sanser, så prøv slow foodDet vil sige mad, der tager laaang tid at forberede. Da du formentlig ikke har laaang tid til madlavningen, så vælg simremads-udgaven. Det vil sige mad, der tager lang tid om at blive færdig, men som passer sig selv det mest af tiden.

Gå i køkkenet kl. 16.00. Køb de bedste og mest duftende råvarer, du kan finde. Vær nærværende, når du forbereder dem og kommer dem i gryden. Mærk hvordan sanserne vækkes, mens retten simrer og sender de mest fantastiske dufte ud i huset.

7. Skru op for nydelsen
Prøv at nyde lidt mere i hverdagen. Gør det som du synes er ekstra nydelsesfuldt. Køb ekstra god chokolade, lav en ekstra god kop kaffe, smid dig på sofaen med dit yndlingsblad, åbn en flaske vin og nyd et enkelt glas over de næste par dage (og jo, du vælger den bedste, du har, også selvom det “bare” er mandag eller tirsdag)

8. Dyrk kærligheden
Brug ekstra meget tid sammen med din partner i den mørke tid. Kys, kram, dyrk sex. Sex er noget af det, der frigiver flest endorfiner ( = kroppen egne lykkepiller). Det påvirker derfor både humør og energi i den rigtige retning. Vær i det hele taget ekstra kærlig over for dine nære omgivelser. Det skaber glæde og dermed også ny energi.

9. Humor
Grin så meget du overhovedet kan. Også det sætter gang i lykkehormonerne. Grin sammen med andre og grin af dig selv. På den kærlige måde altså – smid selvhøjtideligheden ud i vintermørket, og mærk hvordan energien breder sig i dig. Søg det sjove, hvis det ikke kommer naturligt til dig.

10. Accept
Som regel vil det vi øger modstand på, vokse. Jo mere modstand og negativt fokus du har på trætheden – jo større bliver den. Accepter i stedet at du lige nu har mindre energi, end du plejer. Det er faktisk helt ok. Du er ikke den eneste, og det går over.

Hvis du følger alle 10 råd, garanterer jeg, at både vintertræthed – og tristhed – letter. Ellers må du godt sende en personlig klage til mig 😉

Har du andre gode tips til at holde energien høj i denne tid? Så del dem meget gerne med en kommentar her på bloggen.

Udgivet i Balance, Energi, Glæde og overskud, Nærvær, Stresshåndtering, Vinterdepression
3 kommentarer til “10 gode råd mod vintertræthed
  1. Jens Kjær siger:

    Stor tak for dine 10 gode råd.
    Mvh. Jens Kjær

  2. lisbeth siger:

    Selv tak 🙂
    Mange hilsener Lisbeth

  3. Marianne siger:

    Vinterbadning hjælper også rigtig meget

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*

Bliv Stressmaster

Vil du lære dig selv og andre at slippe stress - for altid? Så kom med på Stressmaster Uddannelsen og bliv certificeret stresscoach.
Læs om uddannelsen her

Stressmaster Uddannelsen, Certificeret stresscoach uddannelse i Vejle med stresscoach Lisbeth Fruensgaard

Kuren mod Stress

Onlineforløb for dig, der længes efter at komme stressen til livs en gang for alle.
Læs om forløbet her

Kategorier

FÅ EN GRATIS MEDITATION + GUIDE der øjeblikkeligt reducerer dit stressniveau

(Og følg nyhedsbrevet med konkrete værktøjer, tilbud, nyheder og brugbar viden om stresshåndtering)
Nul SPAM. Kun brugbar og værdifuld viden fra mig til dig.