Tip 1: Vær dig selv
Medarbejdere vil have ledere, der er autentiske. Undgå at dit lederskab bliver en påtaget rolle, som ikke harmonerer med den, du er som person. Det vil lynhurtigt skinne igennem og gøre din medarbejdere utrygge og utilfredse. Jo mere du kan vise af dig selv som menneske, jo mere vil dine medarbejdere følge dig og lytte til dig. Vis også gerne dine følelser ind imellem, men vær opmærksom på, hvordan og hvornår du gør det. Målet er at løfte dine medarbejdere – ikke at trække dem med ned i en negativ stemning.
Tip 2: Anvend tydelig kommunikation
Vær særligt opmærksom på at anvende tydelig kommunikation. Rigtig meget utilfredshed opstår, fordi uklar kommunikation har skabt misforståelser, ført til fejl eller dårlig stemning. Brug altid ekstra tid på at sikre dig, at du og dine medarbejdere har fælles opfattelse af et mål,projekt, strategi, kundetilgang osv. Sig f.eks. “Det jeg tænker ud fra det, vi har snakket om/ det du har sagt er:.. Eller bed medarbejderen om at gentage en konklusion, et opgaveforløb eller lignende og vurder nøje, om medarbejderens opfattelse passer til din egen.
Dette gælder især i forbindelse med uddelegering af opgaver. Brug ekstra tid her frem for senere at skulle bruge tid og ressourcer på at rette fejl og misforståelser. Det kan også være en god idé, lidt afhængig af opgavens størrelse, at lave et skriftligt referat af det, der er blevet snakket om. Når man skal skrive noget ned, bliver man tvunget til at forholde sig helt præcist til, hvad det drejer sig om, og hvad man mener. Og når man bagefter deler det skriftlige, opdages det hurtigt, hvis der er tale om uoverensstemmende opfattelser.
Tip 3: Sørg for at holde hjernen skarp
Medarbejdere ønsker beslutningsdygtige ledere. Sørg derfor for at holde din hjerne skarp, så du kan træffe beslutninger også på dage, hvor du mærker et stort pres fra alle sider, eller hvor arbejdsdagen mest af alt ligner kaos. Her gælder det om at holde hjernen i topform, så du hele tiden kan finde ro i kaos, bevare fokus og træffe – ikke blot beslutninger – men også de rigtige beslutninger. Træning af mindfulness er en eminent metode til at holde hjernen skarp og fokuseret (læs evt. mere om metoden her). Sørg også for at holde små pauser i løbet af dagen, hvor du forlader din computer og fylder din egen energikonto op med frisk luft, vand, mad, bevægelse – alt efter, hvad du har mest brug for.
Det er tre meget relevante punkter du har fat i.
Særligt nr. 2 tror jeg er et sted hvor mange ledere kunne hente meget. For mig handler den ene del af at kommunikere om det, der bliver sagt. I hæren har fx et standardiseret system til at formidle ordrer. Vi har også et fælles sprog gennem uddannelsen. Det hjælper afsender og modtager til at forstå hinanden. Ligeledes findes øvelsen med at gentage det der blev sagt. Det vigtige et ikke at gentage ordene med at vise forståelse for hensigten.
Den anden del af kommunikationen handler om alt det der ikke bliver sagt. Jeg har mødt en del ledere, der har praktiseret “hvis du ikke hører noget, så er jeg tilfreds”. Sådanne forsøg på ikke-kommunikation skaber ofte et dårligt klima, hvor medarbejderne begynder at tolke på hvad chefen mon mente om dette eller hint.
Det er egentlig paradoksalt: Noget af det første man lærer om kommunikation er at man ikke kan ikke-kommunikere.
Søren
Hej Søren,
Tak for din kommentar, og for at bringe “den tavse kommunikation” ind i billedet. Den foregår konstant (faktisk er kun 7% af alt vores kommunikation verbal) og indsigt i, hvordan man aflæser denne del af kommunikationen er efter min mening essentiel for ledere (og medarbejdere). Desværre bruger mange ikke så meget tid på dette.
Derudover er det, som du nævner, utrolig vigtigt at kommunikere så meget som muligt for at skabe tryghed og vished blandt medarbejdere. Så en nyhed kan også nogen gange være, at der ikke er noget nyt (f.eks. i en forandringsprocess) ligesom en tilbagemelding på en opgave fint kan være en kort status på,at tingene går i den rigtige retning. Helt enig i at dette er langt bedre end “hvis du ikke hører noget er jeg tilfreds”- modellen.
mange hilsener
Lisbeth