Falder du også i denne stress fælde?

Stresscoach og forfatter Lisbeth FruensgaardDet starter med en stille hvisken
Inden vi rammes af stress, sender kroppen tusindvis af signaler om det. Det starter som en stille hvisken. Helt små signaler med en besked til dig om, at du er på vej væk fra den gode sunde balance. Måske mærker du det som en let uro eller rastløshed. Eller som en lidt større træthed end normalt. Hvis du altså overhovedet mærker noget – for det kræver, at du er i god kontakt med din krop, hvilket rigtig mange desværre ikke er. Hvis du fortsætter den skæve kurs, skruer kroppen op for styrken. Den “taler” højere og højere i form af signaler, der bliver mere og mere kraftige.

Måske mærker du smerter – hovedpine, ondt i ryggen, ondt i maven etc. Måske mærker du det på dit humør og din søvn, der bliver dårligere og dårligere, eller på at din lunte er kortere end normalt. Jo længere, du lader stå til, jo mere fyldes din krop af stress. Signalerne tager til, og kroppen råber højere og højere. Den bliver ved, indtil du stopper op og gør noget for at komme tilbage i god balance.

Har du også lige noget andet, du skal nå?
Jo før vi stopper op og lytter til kroppens beskeder, jo kortere er vejen tilbage til den gode balance. I stedet for et halvt år (eller mere), kan balancen nemt genvindes på et par dage. Eller minutter. Hvis vi altså lytter!
Men det gør langt de fleste af os ikke. I hvert fald ikke før kroppen har skruet godt op for styrken. Og i nogle tilfælde ikke før kroppen gør det tvingende nødvendigt at stoppe. F.eks. med et reelt stresskollaps.

Hvorfor er det, vi ikke stopper og tager kroppens budskab seriøst i tide?
Det er der flere forklaringer på. En af dem er TID. Vi har simpelthen ikke tid til at tage os af kroppens signaler, for vi har:

  • et møde, der skal nås.
  • et barn, der skal hentes.
  • en snarlig deadline på en arbejdsopgave.
  • træning, der skal passes.
  • mad, der skal laves.
  • tøj, der skal vaskes.
  • Osv. …

Listen er uendelig. Problemet er bare, at vi slet ikke kan udføre disse ting, hvis kroppen ikke fungerer. Der er derfor rigtig god mening i at lytte til kroppen hver dag og dermed fange stress, længe før det overhovedet bliver til stress.

Tjek din krop i stedet for din e-mail
Her får du en lille øvelse, der bringer dig i god kontakt med din krop og gør dig bevidst om, der måske skal rettes op på noget. I stedet for at tjekke din mailboks (måske for 17. gang i dag) inden du går i seng, så tjek din krop. Du kan langt hen ad vejen bruge den samme velkendte teknik, som du bruger i din mailboks. Blot med den lille forskel at du her lukker øjnene og vender blikket indad i stedet for udad 😉

Øvelse: Tjek din krop i stedet for din e-mail inden du sover
Sådan gør du:
Luk øjnene og forestil dig at du vender blikket indad. Lad din opmærksomhed bevæge sig ned i din krop. Start nede i fødderne og bevæg dig i tankerne langsomt op mod hovedet. Undersøg, om der er tikket nye beskeder ind til dig i løbet af dagen. Beskederne kan være taknemmelige meldinger om, at kroppen er glad, og alt er godt. Men de kan også omhandle smerte, ømhed, utilpashed, uro eller uopfyldte behov for pauser, afslapning, hvile, træning, mad, luft, lys, grin, kærligt samvær etc.

Den første slags beskeder kan du med en glad konstatering blot slette igen, mens den sidste slags ryger i “High-priority” – kategorien. For det er beskeder, der kræver din handling og jo før du handler på dem, jo bedre. Det er ikke sikkert, at det kan blive hverken nu eller i morgen. Men måske kan du gøre noget i weekenden. Læg en lille plan for hvornår og hvordan du vil handle, inden du tjekker ud igen og lægger dig til at sove.

Hvis du på daglig basis laver dette tjek med kroppen, og handler på de beskeder, der er til dig, er du rigtig godt sikret mod at få stress, fordi du hele tiden retter op, mens der endnu blot er tale og små ubalancer og ikke egentlig stress i dit system.

God fornøjelse 🙂

Udgivet i Kuren mod Stress, Meditation, Nærvær, Søvn, Stress, Stresshåndtering

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*

FÅ EN GRATIS

MEDITATION + GUIDE

til øjeblikkeligt at reducere dit stressniveau

Og følg nyhedsbrevet med konkrete værktøjer, tilbud, nyheder og brugbar viden om stresshåndtering




Bliv Stressmaster

Vil du lære dig selv og andre at slippe stress - for altid? Så kom med på Stressmaster Uddannelsen og bliv certificeret stresscoach.
Læs om uddannelsen her

Stressmaster Uddannelsen, Certificeret stresscoach uddannelse i Vejle med stresscoach Lisbeth Fruensgaard

Kuren mod Stress

5 måneders onlineforløb for dig, der længes efter at komme stressen til livs en gang for alle.
Læs om forløbet her

Kuren mod stress, stresshåndtering med stresscoach Lisbeth Fruensgaard, onlineforløb mod stress

Kategorier

FÅ EN GRATIS MEDITATION + GUIDE der øjeblikkeligt reducerer dit stressniveau

(Og følg nyhedsbrevet med konkrete værktøjer, tilbud, nyheder og brugbar viden om stresshåndtering)
Nul SPAM. Kun brugbar og værdifuld viden fra mig til dig.