Vi udsender alle signaler hele tiden i form af såvel den sagte som den usagte kommunikation. Det sagte ord fylder kun 7% af vores samlede kommunikation, og det er derfor meget vigtigt at være bevidst om de resterende 93%, der består af kropssprog, mimik og toneleje. I kraft af din rolle som leder, påvirker dine signaler de andre i afdelingen ekstra meget, og du har større indflydelse på stemningen, end du måske umiddelbart tror.
Vær derfor meget bevidst om dine signaler. Udsender du signaler, der skaber en god og rolig stemning, eller giver dine signaler anledning til nervøsitet og stress i din afdeling?
Prøv f.eks. at være opmærksom på følgende signaler, der alle er med til at skabe uro og stress omkring dig:
• Taler du meget hurtigt?
• Er du med dit kropssprog på vej videre, når en medarbejder henvender sig? (typisk flakkende øjenkontakt, kroppen med siden til og det ene ben foran det andet, klar til at haste videre)
• Gå du meget stærkt (eller kan du finde på at løbe) ned ad gangen for at nå en aftale?
• Kommer du ofte for sent til møder?
• Holder du en god frokostpause med dine kolleger – eller bliver du hængende foran skærmen, men du hurtigt stopper maden i dig?
• Har du tendens til at være kort for hovedet (skarp i tonen og fokus på at afslutte samtalen), hvis en medarbejder henvender sig til dig, når du har travlt?
• Er dit kropssprog uroligt til møder? (tromme med fingre på bordet, banke kuglepen ned i bordet, konstant vippen med foden, konstante urolige bevægelser, hyppige kig på klokken eller på mobilen – der måske nok er på lydløs, men som blinker og brummer konstant og stjæler din (og de øvrige mødedeltageres) koncentration).
Måske tænker du nu, at du ikke har tid til ovenstående. At du har mange andre vigtige ting at holde fokus på. Men husk på mantraet: skynd dig langsomt.
I virkeligheden vil det kun koste dig ganske få minutter at være opmærksom på dine signaler og ændre dem, hvis der er behov for det, fordi du genvinder tiden, du giver ud (til f.eks. frokost pause) i form af øget effektivitet. Hos både dig selv om dine medarbejdere.
Skriv et svar