3 tips til en god morgen – og en endnu bedre dag

En god morgen skaber en god dag.

skrue op for hverdagsglæden - stresscoach Lisbeth FruensgaardDer er om morgenen, du lægger grundstemningen for resten af dagen. Har du lagt mærke til, at det, du sætter i gang om morgenen, har en tendens til at følge dig resten af dagen?

Hvis du har sat positive strømninger i gang, vil de følge dig i din dag som positiv energi. Også selvom tingene går den modsatte vej af, hvad du kunne ønske, vil du være bedre rustet til håndtere det, hvis du har skabt en god tilstand i dig selv fra den tidlige morgenstund.

Hvis du i stedet får det forkerte ben ud ad sengen og lader de negative strømninger brede sig og fylde hele din morgen – ja, så er du knap så godt rustet til dagen. Ofte vil de negative strømninger nemlig kunne mærkes hele dagen – og blive forstærket, hvis du møder modgang.

Så der er god grund til at sætte fokus på dine morgener. En god morgen er både stressreducerende og forebyggende og en af de bedst gaver, du kan give til dig selv.

Så hvordan ser det ud med dine morgener?

Hvis du tænker, at der er plads til lidt forbedringer, kan du måske lade dig inspirere af nogle af mine bedste veje til en god start på dagen.

3 tips, der får dig godt fra start.

Start dagen ud i roligt tempo
Jeg starter hver dag med 20 minutters meditation efterfulgt af et par enkelte blide yogaøvelser. For mig er det en blid og kærlig måde at sige godmorgen til kroppen på. I løbet af de 20 minutter gør både krop og sind sig langsomt klar til den kommende dag. Det er en af de bedste vaner, jeg nogensinde har indført. Både fordi det er en blid start, men også fordi det gør hjernen skarp og klar til at tage fat på dagens opgaver.

Hvordan kunne du på samme måde starte morgenen i roligt tempo?

Hvis du ikke bryder dig om at meditere, kan du sagtens finde andre rolige veje. En stille stund helt alene, før resten af familien står op. Stearinlys og rolig musik på badeværelset, mens du gør dig klar. Eller en stille kop kaffe på dit yndlingsspot i haven når årstiden og vejret tillader det.

Kom i kontakt med naturen
Når det er lyst udenfor (altså lidt længere henne på året) går jeg efter meditationen ud i haven, hvor jeg stiller mig på bare tæer i nogle minutter. Mens jeg står der, forsøger jeg at forbinde mig så godt med naturen, som jeg overhovedet kan.

Jeg lægger mærke til solen, der er på vej op (de dage den kan ses) til fugle og andre dyr og til havens dufte og farver. For mig føles det som en slags nulstilling af krop og sind, så jeg kan se på dagen foran mig med nye friske øjne. Derudover er det en fantastisk metode til at “grounde” sig selv og skabe solid jordforbindelse. Det giver ro og styrke til resten af dagen.

Hvis du synes, det er lidt mærkeligt at gå ud på bare tæer, kan du jo starte med sko på 🙂 Det vigtige er at tage naturens rytme ind og lade den fylde i dig resten af dagen.

Derudover har dagslys i øjnene tidligt på dagen en rigtig god effekt på nattesøvnen. Den lille tur udenfor kommer dig altså til gode, når du igen møder sengen om aftenen.

Planlæg efter din energi og ikke din tid
Overvej hvad der fungerer bedst for dig om morgenen og planlæg så dagens opgaver efter det, så meget som du har mulighed for det. For mig er morgenen og formiddagen perfekt til fordybelse og kreativ ideudvikling. Som dagen skrider frem, bliver jeg mere og mere distraheret af andre ting.

Jeg forsøger derfor så vidt muligt at lægge fordybelse – og refleksionsopgaver om morgenen og andre slags opgaver senere på dagen.

Så hvordan fungerer du? Hvornår er du mest kreativ, mest reflekterende, mest effektiv, mest udadvendt, mest indadvendt osv? Og kunne du i højere grad planlægge dagens opgaver efter det?

Når du lægger dagen ud med opgaver, der passer til din morgenenergi, er chancerne for hurtigt at komme i et godt arbejdsflow store. Og dette gode flow vil med stor sandsynlighed følge dig resten af dagen.

God fornøjelse med din morgen. Skriv gerne en kommentar nedenfor om hvordan de 3 tips virker. Eller om hvordan måske noget helt andet er med til at skabe en god morgen for dig.

kh Lisbeth

Udgivet i Arbejdsglæde, Balance, Energi, Glæde og overskud, Hverdagsglæde, Selvkærlighed, Stresshåndtering

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*

FÅ EN GRATIS

MEDITATION + GUIDE

til øjeblikkeligt at reducere dit stressniveau

Og følg nyhedsbrevet med konkrete værktøjer, tilbud, nyheder og brugbar viden om stresshåndtering




Bliv Stressmaster

Vil du lære dig selv og andre at slippe stress - for altid? Så kom med på Stressmaster Uddannelsen og bliv certificeret stresscoach.
Læs om uddannelsen her

Stressmaster Uddannelsen, Certificeret stresscoach uddannelse i Vejle med stresscoach Lisbeth Fruensgaard

Kuren mod Stress

3 måneders onlineforløb for dig, der længes efter en effektiv genvej til at komme stressen til livs en gang for alle.
Læs om forløbet her

Kuren mod stress  - 12 ugers online forløb for dig, der er stressramt

Kategorier

FÅ EN GRATIS MEDITATION + GUIDE der øjeblikkeligt reducerer dit stressniveau

(Og følg nyhedsbrevet med konkrete værktøjer, tilbud, nyheder og brugbar viden om stresshåndtering)
Nul SPAM. Kun brugbar og værdifuld viden fra mig til dig.