Få bedre søvn og mindre stress med denne enkle teknik

Earthing - grounding med stressekspert og forfatter Lisbeth FruensgaardDårlig nattesøvn er desværre noget, der plager rigtig mange mennesker.
Måske også dig?

Der til heldigvis mange andre ting, du kan gøre, hvis du sover dårligt. Ofte er dårlig søvn forbundet med stress – så det er et sted at sætte ind.  Jeg har også tidligere skrevet her på bloggen om, hvordan du kan forbedre din søvn ( se f.eks. her, her og her)

I dag får du endnu en genvej til en bedre søvn. Endda en meget interessant en.
Ikke blot giver den bedre søvn. Den mindsker også stress samt en række andre helbredsmæssige ubalancer og sygdomme.

Vitamin J

Shawn Stevenson omtaler det i sin bog “Supersøvn” som Vitamin J. Andre omtaler det som “Earthing”. Det handler om jordkontakt. For det at være i direkte kontakt med jorden, har i flere forskningsforsøg vist sig at have markant sundhedsfremmende effekter.

I et forskningsstudie fra 2012 publiceret i Journal of Environmental and Public Health konkluderer man således:

“Emerging evidence shows that contact with the Earth—whether being outside barefoot or indoors connected to grounded conductive systems—may be a simple, natural, and yet profoundly effective environmental strategy against chronic stress, ANS dysfunction, inflammation, pain, poor sleep, disturbed HRV, hypercoagulable blood, and many common health disorders, including cardiovascular disease. The research done to date supports the concept that grounding or earthing the human body may be an essential element in the health equation along with sunshine, clean air and water, nutritious food, and physical activity.” (Læs hele artiklen her)

I virkeligheden er det slet ikke så mærkeligt. For oprindeligt gik vi jo rundt på bare tæer, sov direkte på jorden og var i solen og den friske luft det meste af dagen. Nogen steder i verden gør man det stadig. Men her i Vesten har vi for længst forladt denne naturlige jordkontakt.

Tænk blot over, hvornår du sidst har gået rundt udenfor på bare tæer! Eller hvornår du brugte en hel dag udenfor – eller tog en lur direkte på jorden?

Start din egen Earthing praksis

Jeg ved godt, at det har været virkelig koldt de sidste par måneder, og at en lur på jorden formentlig ikke har været det mest nærliggende for dig. Men selv i den kolde tid kan det lade sig gøre at skrue op for kontakten til jorden. Prøv f.eks.:

  • At gå udenfor på græsset eller jorden hver dag på bare tæer – også når det er koldt. Du behøver ikke at stå der længe – blot nogle minutter er nok til at forbinde dig med jordens givende energi og sætte de helbredende effekter i gang. Men jo længere du står eller går på bare tæer, jo bedre,. Gør det gerne først på dagen, så du også får lys i øjnene så tidligt på dagen som muligt. Jeg gør det selv hver morgen og anser det her i den kolde tid som min personlige udgave af vinterbadning 😊
  • Når det bliver lidt lunere: Benyt enhver lejlighed til at tage et hvil eller en lur i græsset, sandet eller direkte på jorden alt efter, hvor du er. Læg dig uden underlag og sørg for at håndflader og bare fødder har kontakt til jorden.
  • Gå ud i haven og rør ved jorden. Du kan jo passende lave lidt havearbejde samtidig 😉 Luge, plante, grave eller hvad nu der skal til. Sørg for at hænderne har direkte kontakt til jordens overflade.
  • Hvis du slet ikke er til alt det der ude-noget, findes der såkaldte “Earthing produkter”, der, mens du er inde, forbinder dig med jorden udenfor og bl.a. reducerer eller neutraliserer nogle af alle de skadelige stråler, vi konstant får fra computer, mobil, elektricitet mm. Find eksempler på produkterne her.

God fornøjelse.

kh Lisbeth

PS: Der er stadig er pladser på mindfulness retreatet på Samsø den 11.-14- april, hvilket, blandt meget andet godt,  er alletiders mulighed for at praktisere Earthing. Du vil på retreatet blive forbundet med jorden og naturen som aldrig før. Naturen kan noget specielt – og Samsø’s natur kan noget helt specielt. Kom med og mærk det selv. Læs mere og tilmeld her

Udgivet i Balance, Earthing, Energi, Grounding, Kuren mod Stress, Søvn, Stress, Stresshåndtering

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*

FÅ EN GRATIS

MEDITATION + GUIDE

til øjeblikkeligt at reducere dit stressniveau

Og følg nyhedsbrevet med konkrete værktøjer, tilbud, nyheder og brugbar viden om stresshåndtering




Bliv Stressmaster

Vil du lære dig selv og andre at slippe stress - for altid? Så kom med på Stressmaster Uddannelsen og bliv certificeret stresscoach.
Læs om uddannelsen her

Stressmaster Uddannelsen, Certificeret stresscoach uddannelse i Vejle med stresscoach Lisbeth Fruensgaard

Kuren mod Stress

3 måneders onlineforløb for dig, der længes efter en effektiv genvej til at komme stressen til livs en gang for alle.
Læs om forløbet her

Kuren mod stress  - 12 ugers online forløb for dig, der er stressramt

Kategorier

FÅ EN GRATIS MEDITATION + GUIDE der øjeblikkeligt reducerer dit stressniveau

(Og følg nyhedsbrevet med konkrete værktøjer, tilbud, nyheder og brugbar viden om stresshåndtering)
Nul SPAM. Kun brugbar og værdifuld viden fra mig til dig.