Her er en af de største årsager til stress på arbejdspladsen

Bliver du også forstyrret konstant gennem dagen?

Stress og afbrydelserBlandt rigtig mange af de mennesker, jeg har hjulpet af med stress, har konstante forstyrrelser været en af hovedårsagerne til, at de har fået stress.

Værst går det ud over dem, der sidder i åbne kontormiljøer (undersøgelser, at medarbejdere i åbne kontormiljøer i gennemsnit afbrydes 11 gange i timen!) samt dem, der har været i virksomheden i lang tid og derfor uofficielt får tildelt rollen som det levende leksikon, alle kan spørge tid hver en tid.

Måske er du en af dem?

Hvis man kigger lidt på, hvad afbrydelser egentlig gør ved os, er det ikke så underligt, at mange afbrydelser og forstyrrelser kan medføre alvorlig stress.

Undersøgelser viser bl.a. at det efter en afbrydelse kan tage helt op til 20 minutter at vende tilbage til det, du var i gang med, og at du i helt op til 40% af de gange, du bliver afbrudt, ikke vender tilbage til din opgave.

Som om det ikke var nok, viser undersøgelser yderligere at:

  • Din intelligensformåen bliver forringet med op til 20% i løbet af en dag med mange afbrydelser.
  • Jævnlige afbrydelser fra email, mobiltelefoner og kolleger har større negativ effekt på de kognitive evner, end hvis man jævnligt ryger hash (Kings College, University of London).
  • Hjernens kognitive del kan kun klare af blive afbrudt i ganske kort tid, uden af det går ud over koncentration og skarphed.
  • Mange daglige afbrydelser sænker både kreativitet og effektivitet markant

Sådan håndterer du afbrydelser og forstyrrelser

Afbrydelser og forstyrrelser kan være mange ting, men vil typisk bestå af mails og telefonopkald samt alle de mennesker, der konstant kommer forbi dit bord og spørger om dit og dat. Og så er der jo lige dem, du selv skaber – overspringshandlingerne (f.eks. facebook, internet-surf, ikke-vigtige opgaver).

Her kommer 5 bud på, hvordan du kan håndtere de mange forstyrrelser, så du undgår, at de bringer dig ud i stress.

5 effektive veje til at reducere forstyrrelser i løbet af arbejdsdagen

  1. Læs kun mails på bestemte tidspunkter af dagen og luk mailsystemet resten af tiden.
  2. Sluk din telefon, når du skal fordybe dig i en opgave  – måske med en besked på svaren om hvornår du kan træffes igen. I virkeligheden er kun meget få ting så presserende, at der er brug for svar her og nu. Langt de fleste svar kan godt vente nogle timer. Måske finder folk endda selv svaret i mellemtiden, så du i sidste ende slet ikke skal bruge tid på spørgsmålet.
  3. Start dagen med det vigtigste og vær allerede dagen forinden helt skarp på, hvad dette vigtige er, så du er fokuseret lige fra morgenstunden. Husk at du aldrig kan nå alle opgaver. Til gengæld kan du nå de vigtigste – hvis det altså er dem, du bruger din tid på.
  4. Hvis du sidder et sted, der føles som en banegård, så træk dig tilbage. Tag en ugentlig dag, hvor du arbejder hjemme eller book et mødelokale til dig selv, hvor du kan sidde i fred i en hel formiddag og virkelig arbejde i dybden.
  5. Lav tidslommer eller “lukke-zoner” i nogle timer hver dag, hvor du ikke kan forstyrres. Dette kan også praktiseres på afdelingsniveau for afdelinger, hvor der generelt er mange forstyrrelser. Skal det fungere, kræver det naturligvis, at det meldes ud til resten af organisation, og at ledelsen bakker op. En anden mulighed er, at man som organisation indfører interne forstyrrelsesfrie zoner i bestemte tidsrum i løbet af dagen. Når det fungerer, er det en fantastisk måde at skabe plads til fordybelse på og dermed øge både effektivitet, kreativitet og – i sidste ende  – de gode resultater.

Jeg ønsker dig en rigtig dejlig dag med tid til fordybelse og stille stunder😊

Mange hilsener
Lisbeth

Udgivet i Arbejdsglæde, Balance, Business in Balance, Kuren mod Stress, Stress, Stresscoach uddannelse, Stresshåndtering, Stressmaster Uddannelsen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*

FÅ EN GRATIS

MEDITATION + GUIDE

til øjeblikkeligt at reducere dit stressniveau

Og følg nyhedsbrevet med konkrete værktøjer, tilbud, nyheder og brugbar viden om stresshåndtering




Bliv Stressmaster

Vil du lære dig selv og andre at slippe stress - for altid? Så kom med på Stressmaster Uddannelsen og bliv certificeret stresscoach.
Læs om uddannelsen her

Stressmaster Uddannelsen, Certificeret stresscoach uddannelse i Vejle med stresscoach Lisbeth Fruensgaard

Kuren mod Stress

3 måneders onlineforløb for dig, der længes efter en effektiv genvej til at komme stressen til livs en gang for alle.
Læs om forløbet her

Kuren mod stress  - 12 ugers online forløb for dig, der er stressramt

Kategorier

FÅ EN GRATIS MEDITATION + GUIDE der øjeblikkeligt reducerer dit stressniveau

(Og følg nyhedsbrevet med konkrete værktøjer, tilbud, nyheder og brugbar viden om stresshåndtering)
Nul SPAM. Kun brugbar og værdifuld viden fra mig til dig.