Hver 7. dansker har brug for din hjælp – kender du også en?

Stresscoach Lisbeth FruensgaardNy forskning viser

I den nyeste danske undersøgelse af arbejdsmiljø og helbred (NFA 2016) angiver 15,6 pct. af deltagerne, at de har følt sig stresset ’hele tiden’ eller ’ofte’ indenfor de seneste to uger.

Skal man tage undersøgelsens resultater for gode varer, svarer det til, at ca. hver 7. dansker dagligt føler sig stresset.

Det er rigtig mange!
Sandsynligheden for, at der er en stresset person i nærheden af dig er stor.

Måske er du selv en af dem?

Der er ikke noget galt med dig

Hvis du selv er blandt de ca. 15% stressede danskere, så vid for det første, at du ikke er alene.

Vid også, at der ikke er noget galt med dig. Stress skyldes ikke “fejl” i personligheden – selvom det er en udbredt myte.

Stress handler om overbelastning, og hænger ofte sammen med uhensigtsmæssige forhold på arbejdspladsen kombineret med ubalance på hjemmefronten.

I følge ovennævnte undersøgelse er arbejdet for 94,9 procents vedkommende en del af årsagen til stressen. 54,4 procent angiver udelukkende arbejdet som kilde til deres stress, mens 40,5 procent angiver, at det er en kombination af arbejde og private forhold, der har gjort dem stressede. Kun 4,9 procent angiver privatlivet som den vigtigste kilde til stress.

Stressmaster Uddannelsen arbejder vi altid grundigt med de forhold, der giver anledning til stress på en arbejdsplads. De er SÅ vigtige at kende.

Dels så vi kan få vendt den stigende stresskurve.
Men også så vi kan få gjort op med noget af alt den skyld, skam og dårlig samvittighed, der ofte følger med stress.

Stress handler nemlig ikke om skyld, og ansvaret for stress kan aldrig udelukkende placeres hos den stressramte.

Stress opstår af ubalancer i de relationer, vi indgår i.

Og det er disse ubalancer, der er interessante at rette fokus mod, når stressen skal fjernes.

Sådan kan du hjælpe

Der er meget, du kan gøre for at hjælpe en stressramt.
Her kommer 3 vigtige tips:

1. Skab overblik
Hjælp først og fremmest den stressramte med at skabe et overblik over situationen. Hvis du er leder eller anden kollega, så kig på hvilke opgaver, der tynger den stressramte mest og start med få dem løst et andet sted. Fortsæt dernæst med at tilpasse den stressramtes opgavemængde til et niveau, der synes overskueligt for den stressramte.

Hvis du er partner til en stressramt, så tag en god snak om, hvad der kunne være en hjælp for ham eller hende. Hvilke opgaver og arrangementer, kunne I skære ned på – eller måske skære helt fra.

2. Giv tid, ro og plads
Hav stor tålmodighed. Det tager tid at komme af med stress. Jo mere tid, ro og plads, du giver den stressramte, jo nemmere bliver det for ham/hende at komme tilbage til normal arbejdsindsats. Hvis du presser på, kan det hurtigt give bagslag.
Helt det samme gælder på hjemmefronten.

Men selvom du ikke skal presse på, skal du heller ikke slippe den stressramte helt. Led dem i stedet stille og roligt på vej med passende udfordringer i forhold til der, hvor de er i stressfasen.

Da påvirkningen af stress er meget individuel, kan man desværre ikke lave en præcis formel for, hvor hurtigt man kan gå frem. Her gælder det om at bruge din intuition og fornemme dig frem til det tempo, der er bedst for den stressramte.

Stressmaster uddannelsen arbejder vi meget med netop denne del – altså hvordan du håndterer alt det, der ikke umiddelbart kan sættes på formel.

Når du kan gøre dette, bliver du ekstra god til at hjælpe, og du kan se frem til at få din medarbejder/kollega/partner hurtigere tilbage igen.

3. Vis accept og tillid
Accepter tingene som de er, selvom det kan være svært. Hvis du er leder til en stressramt, står du formentlig og mangler arbejdskraft – og selvom du gerne vil hjælpe, kan det være svært at bevare tålmodigheden.

Det samme gælder, hvis du som partner til en stressramt nu står med alt det praktiske derhjemme og selv er ved at bukke under.

Men jo mere, du yder modstand på situationen, jo mere kommer den til at fylde. Gør i stedet dit bedste for at acceptere situationen som den er. På den måde får du langt nemmere øje på muligheder i steder for alle de begrænsninger, som situationen giver anledning til.

Hav tillid til at den stressramte gør alt, hvad der står i hans eller hendes magt for at komme på fode igen (for det gør de) og vis den stressramte, at du har tillid. Det er noget af det allerbedste og vigtigste, du kan gøre.

Udgivet i Dårlig samvittighed, Kuren mod Stress, Stress, Stresscoach uddannelse, Stresshåndtering, Stressmaster Uddannelsen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*

FÅ EN GRATIS

MEDITATION + GUIDE

til øjeblikkeligt at reducere dit stressniveau

Og følg nyhedsbrevet med konkrete værktøjer, tilbud, nyheder og brugbar viden om stresshåndtering




Bliv Stressmaster

Vil du lære dig selv og andre at slippe stress - for altid? Så kom med på Stressmaster Uddannelsen og bliv certificeret stresscoach.
Læs om uddannelsen her

Stressmaster Uddannelsen, Certificeret stresscoach uddannelse i Vejle med stresscoach Lisbeth Fruensgaard

Kuren mod Stress

5 måneders onlineforløb for dig, der længes efter at komme stressen til livs en gang for alle.
Læs om forløbet her

Kuren mod stress, stresshåndtering med stresscoach Lisbeth Fruensgaard, onlineforløb mod stress

Kategorier

FÅ EN GRATIS MEDITATION + GUIDE der øjeblikkeligt reducerer dit stressniveau

(Og følg nyhedsbrevet med konkrete værktøjer, tilbud, nyheder og brugbar viden om stresshåndtering)
Nul SPAM. Kun brugbar og værdifuld viden fra mig til dig.